Hölkkäämisen edut ovat lukemattomat

Kevyen liikunnan harrastamisen edut ovat kiistämättömät. Kevyt liikunta, kuten hölkkääminen edistää kehosi terveyttä, nostaa mielialaasi ja saa linjatkin pysymään sutjakkaana. Olosi on kokonaisvaltaisesti parempi!

Kehosi kiittää juoksuharrastuksen aloittamisesta

Kehon hyvinvointi ja terveenä pysyminen koostuu useasta eri osa-alueesta. Ruokavaliolla on suuri merkitys, mutta säännöllisen, kevyen liikunnan tärkeyttä ei voida korostaa liikaa. Liikunnan puute on yksi suurimmista terveyden ongelmien aiheuttajista. Juokseminen on koko kehoa sopivasti rasittava liikunnan muoto, jota voit harrastaa missä vain. Juokseminen edistää konkreettisesti terveyttäsi. Se pienentää riskiä sairastua vakaviin sairauksiin, kuten syöpään. Säännöllinen liikunta vähentää esimerkiksi paksusuolen-, rinta-, keuhko- ja kohdunkaulansyövän riskiä. Juokseminen auttaa myös verenpaineen hallinnassa ja parantaa verenarvoja. Kaksi tuntia viikossa jaettuna vaikkapa puolen tunnin hölkkähetkiin antaa jo tuloksia. Samoin sydän kiittää, juoksemisen on todettu vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tutkimusten mukaan vanhenemisen mukana tulevaa hermoston ja aivojen toiminnan hidastumista voidaan viivyttää säännöllisen liikunnan avulla. Hölkkääminen on oiva muoto jatkaa liikunnan harrastamista vanhemmilla vuosillakin – jokainen voi valita itselleen sopivan tahdin.

Hölkkääminen treenin tukena

Juoksuharrastus on mahtava tuki myös muulle aktiiviselle treenaamiselle. Kevyt hölkkääminen edesauttaa kehoa palautumaan raskaasta urheilusuorituksesta ja pitää samalla yllä kuntotasoa. Juoksuvauhti on sopiva silloin, kun pystytään vielä keskustelemaan normaalisti hölkätessä. Taso voi vaihdella henkilökohtaisesti paljonkin. Hölkkääminen on mainio tapa kohottaa peruskuntoa. Vauhti on hyvä muistaa pitää itselle sopivana, sillä liian kova rempominen tuo enemmän haittoja kuin hyötyjä.  Varsinkin hölkkäharrastusta aloitettaessa usein vauhtia pyritään kirimään turhan kovaksi. Tahdin tulee olla miellyttävä, ja saada aikaan tunne siitä, että jalat liikkuvat kuin itsestään. Pikkuhiljaa vauhti lähtee kyllä kasvamaan. Hidas juokseminen vahvistaa niveliä, luita ja jänteitä, ja ne sopeutuvat paremmin rasitukseen. Aerobinen kunto kasvaa ja hapenottokyky paranee, kun elimistö tottuu maksimoimaan hapen käytön.  Hidas juoksu on myös painonpudottajille erittäin hyödyllinen tukikeino. Hitaasti hölkätessä keho polttaa rasvavarantoja glykogeeniksi varastoituneen hiilihydraatin sijaan.

Hölkkä onnellisen arjen auttajana

Oletko kuullut jo Runner´s High –käsitteestä? Se tarkoittaa onnen ja keveyden tunnetta, joka voi vallata hölkkääjän liikuntasuorituksen aikana. Ilmiölle on tieteellinen selitys – juostessa kehoon vapautuu enokannabinoidireseptorien aikaansaamia mielihyvää tuottavia aineita, jotka aktivoituvat kevyen liikunnan aikana.  Juokseminen aiheuttaa aivoissa päihteiden kaltaisia neurokemiallisia muutoksia. Liikunnan aiheuttama mielihyvä onkin varsin selkeästi tunnettavissa. Sen taustalta löytyvät endorfiinit, jotka sitoutuvat hermosoluissa samoin kuin vaikkapa hasis ja marijuana.  Endorfiinit ovat opiaatteja, joita kehomme tuottaa. Endorfiinien tarkoitus on auttaa kehoa kestämään paremmin rasitusta ja kipua. Mielen pyrkiessä maahan, jo puolen tunnin juoksulenkki voi nostaa sen takaisin. Juoksemista voidaankin käyttää aputoimena masennuksen lyömisessä. Tutkittaessa psykiatrisia vaihtoehtoishoitoja, on todettu, että liikunta auttaa masennustilan käsittelyssä. Luonnollisestikin tulee kuitenkin muistaa, että masennuksen hoidossa tulee aina tukeutua ammattilaisten apuun. Hölkkääminen varsinkin mieleisissä maisemissa on oiva tuki hoidoille. Masennuksen ehkäisemistyössä liikunnan merkitystä ei kannata aliarvioida.  

Hölkkä onnellisen arjen auttajana

Onko sinulla visainen pulma, johon et onnistu löytämään ratkaisua tai päätöstä? Hölkkähetki voi kirkastaa ajatuksiasi.  Juoksusuorituksen aikana aivojen hermosolujen lähettämät impulssit moninkertaistuvat. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aivojen kyky oppia, havaita ja ajatella parantuu. Vertailussa muiden liikuntamuotojen kanssa, juokseminen oli ehdoton voittaja impulssituotannossa. Tämä voi auttaa myös oppimisessa, eli opiskelija hyötyy erityisesti viikoittaisista hölkkähetkistä. Hölkkäämisen edut ovat todella monipuolisia ja kokonaisvaltaisia. Juoksulenkkien ei tarvitse olla hampaat irvessä eteenpäin itsensä pakottamista, vaan ne voivat olla myös miellyttäviä, itselle omistettuja irtiottoja. Hyviä lenkkihetkiä!