Kohti juoksukisoja

Juoksemisen aloittaminen lähtee aina jonkinlaisesta inspiraatiosta. Juoksija saattaa aloittaa harrastuksen päästäkseen parempaan fyysiseen kuntoon tai pudottaakseen painoaan, hän saattaa tavoitella elämänsä mittaista unelmaa tai halua vain pitää yksinkertaisesti hauskaa. Olipa syy juoksemisen aloittamiseen mikä tahansa, moni juoksija pitää maaliviivan ylittämistä hienoimpana tunteena maailmassa.

Kello harjoittelun tukena

Jokainen juoksija tarvitsee harjoitteluaan varten jonkinlaisen ajanottovälineen. Voit valita tavallisen kellon, huipputeknisen urheilukellon GPS-sijaintitiedolla ja lukuisilla muilla ominaisuuksilla tai oman matkapuhelimesi. Tärkeintä on, että valitset juuri sinulle sopivan ajanottolaitteen.

Matkapuhelin tai muu musiikkisoitin antaa sinun myös luoda oman soittolistasi juoksulenkillesi. Jotkut juoksijat haluavat nauttia hiljaisuudesta ja yksinäisyydestä ja suuntaavat metsäpoluille kuuntelemaan luonnon ääniä, mutta moni harrastaja haluaa myös yhdistää juoksulenkkiinsä nopeatempoista musiikkia tai kenties kuunnella äänikirjoja tai podcasteja juoksun aikana. Toisaalta puhelin voi olla hankala kuljetettava lenkillä, mutta tähän tarkoitukseen löytyy esimerkiksi käsivarsikoteloita.

GPS-ominaisuudella varustetun urheilukellon tai pikemminkin rannetietokoneen avulla harjoituksista ja matkoista saa kerättyä runsaasti erilaista dataa, mutta ne ovat myös melko kalliita. Näitä edullisempi vaihtoehto on aktiivisuusranneke, joiden avulla motivaation ylläpitäminen ja tavoitteiden saavuttaminen voi olla helpompaa. Toisaalta ne eivät usein tallenna tietoa juoksulenkkien pituudesta tai tarjoa muuta juoksijoille hyödyllistä lisätietoa. Hyvä vaihtoehto on myös tavallinen kello, jos juoksulenkeistä ei ole tarvetta kerätä mitään ylimääräistä tietoa.

Ensimmäinen kisa

Useimmat juoksijat aloittavat kilpailujuoksut 5 km matkalla. Se on tyypillisesti monelle juoksijalle helpompi tapa aloittaa juoksukilpailuissa käyminen pidempien matkojen sijasta. Paikallisella tasolla järjestetyt 5 km juoksut houkuttelevat yleensä osanottajikseen huvia hakevan rennon porukan uusia juoksuharrastuksen aloittajia ja kävelijöitä sekä myös kokeneempia juoksijoita, jotka haluavat juosta kovaa. Jos treenaat 5 km juoksua varten, voit juosta esimerkiksi 30 minuutin matkan joka tiistai ja torstai ja pidemmän matkan sunnuntaisin. Treenijakso voi olla seitsemän viikkoa, jolloin juokset ensimmäisenä sunnuntaina 1,5 km, seuraavana 2 km, kolmantena 3 km, neljäntenä sunnuntaina 4 km, viidentenä 5 km, kuudentena sunnuntaina 6 km ja seitsemäntenä osallistut 5 km kisaan. Muista, että voit aina käyttää juoksemisen ja kävelemisen yhdistelmää sen sijaan, että juoksisit koko pidemmän matkan aina kerralla.

10 km juoksu on klassinen kisamatka, ja näihin kilpailuihin osallistuu yleensä suurempi määrä juoksijoita kuin 5 km matkalle. Joskus 10 km kisan lähtöpaikalla ja maaliviivalla on tarjolla esimerkiksi musiikkia tai muuta viihdettä ja eri ikäryhmien juoksijoille on tarjolla palkintoja. Treenataksesi 10 kilometrin kisaan sinun täytyy harjoitella vähintään kolmena päivänä viikossa, mihin sisältyy pitkä juoksu viikonloppuna sekä jonkin verran mäkijuoksua. Voit juosta 30 minuuttia tiistaisin ja torstaisin sekä pidemmän matkan sunnuntaisin. 10 kilometrin kisaa varten voit treenata kymmenen viikkoa, jolloin sunnuntaina juoksemasi pidempi matka nousee viikoittain ensimmäiset seitsemän viikkoa 3 kilometristä 8 kilometriin, kahdeksantena viikkona kevyempi 5 km, yhdeksäntenä 10 km ja sama matka seuraavan viikonlopun kisassa.

Pidemmät matkat

Seuraavaksi suosituin kilpailumuoto on puolimaraton eli 21,1 km. Puolimaratonit soveltuvat erinomaisesti aloittelijoille, sillä kuten maraton, ne tarjoavat suuret ison kilpailun jännitystä, mutta juostavana on vain puoli matkaa. Puolimaratonille treenaaminen ei kuitenkaan juuri eroa täydelle matkalle treenaamisesta. Sinun täytyy olla päättäväinen tavoitteesi suhteen, mutta maaliviivan ylitettyäsi saatat haluta kokeilla seuraavaksi kokonaista maratonia. Harjoitteluaika puolimaratonille voi olla esimerkiksi 17 viikkoa.

Moni aloittelija valitsee ensimmäiseksi matkakseen maratonin. Maratoniin treenaamiseen vaadittava aika vaatii juoksijalta kovaa kurinalaisuutta. Maratonit ovat valtavia ja hauskoja joukkotapahtumia, ja maaliviivan ylittäminen ensimmäisessä maratonissasi on huikea tunne. Maratonille treenaamiseen kuluu harjoitusohjelmistossa usein kuusi kuukautta.