Lenkkeilyn piilotetut terveysriskit

Urheilu on aina hyväksi kehollemme ja se onkin välttämätöntä selviytymiseemme ja kehomme hyvinvointiin. Oikeanlaisella urheilulla saadaan aikaan todella paljon hyvää, jolloin kehomme elää terveellisesti ja jaksamme arjen kiireiden kanssa. Ilman riittävää urheilua kehomme väsyy helposti ja tunnemme itsemme hyvinkin uupuneeksi. Perusurheilu auttaa meitä pitämään yllä yleiskuntoa, joka on välttämätöntä elämämme hallitsemisessa. Ilman minkäänlaista peruskuntoa saattaa olla vaikea lähteä jopa viereiseen kauppaan. Urheilu myös pitää mielemme virkeänä. Urheilusuoritus vapauttaa kehoomme mielihyvähormonia, joka taas auttaa pitämään mielemme virkeänä ja iloisena. Ilman tätä hormonia kehomme asettuu helposti surulliseen tilaan, jolloin saattaa olla vaikea löytää motivaatiota urheilemiseen. Toisin sanoen riittävä ja oikeanlainen urheilu pitää mielemme onnellisena ja kehomme virkeänä.Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös urheilulla saattaa olla varjopuolensa. Tämä varjopuoli liittyy tietysti kaikkeen, mutta saattaa olla urheilussa hyvinkin haastava asia. Täksi varjopuoleksi kutsutaan ylikuntoa ja urheilu riippuvuutta. Tällöin koko elämä pyörii pelkän urheilun mukana. Se aiheuttaa keholle huomattavasti painetta, joka taas sitten saattaa tulla tietyssä pisteessä kohtaloksi. Tällöin ihminen stressaa jatkuvasti omasta urheilu suorituksestaan ja siitä, että onko se tarpeeksi hyvä ja riittävä. Ihminen ei ole tällöin tyytyväinen mihinkään ja haluaa jatkuvasti kehittää itseään paremmaksi tai ulkoisesti paremman näköisesti, välillä hyvinkin rajusti. Silloin hän ei enää tunnista oman kehonsa rajoja, vaan puskee pakolla eteenpäin. Tämäntapainen urheilu saattaa olla erittäinkin petollista mielelle ja aiheuttaa lopulta masennusta tai burnoutin. Myöskin keho rupeaa tietyn pisteen jälkeen laittamaan vastaan, mikä taas aiheuttaa sairastelua tai lihasvahinkoja. Tämä on kehon oma tapa saada sen hallitsija antaman itselleen armoa. Tämän takia on erittäin tärkeää muistaa mitä tahansa lajia harjoitellessa kuunnella myös omaa kehoa ja antaa sille tarvittaessa armoa. Usein pienen armon hetken antamien auttaa kehoa jaksamaan pidempään ja saamaan vieläkin parempia tuloksia.

Mitkä sitten voivat olla riskejä lenkkeilyssä?

Lenkkeily on erittäin monipuolinen ja hyvä laji yleiskunnon puolesta, jota kannattaa ihmeessä harjoittaa. Lenkkeily antaa usein meille tilaa pelkästään itselleen ja antaa meille keinon paeta maailmasta. Tällöin ajatuksemme pyörii pelkästään juoksun ja oikean taktiikan ympärillä. Usein lenkkeily onkin paras tapa vahvistaa yleiskuntoa ja sillä on lukuisia erilaisia terveysvaikutuksia kuntoon ja mieleen. Juokseminen on myös helppo laji sillä, että sitä voi harrastaa kirjaimellisesti missä ja milloin tahansa.

Lenkkeily

Kuitenkin, niin kuin jokaiseen muuhunkin lajiin, niin liittyy lenkkeilyynkin tiettyjä terveyshaittoja. Ensimmäisenä voi ainakin mainita jalkojen nyrjähdykset tai ylirasitukset. Tämän takia onkin hyvin tärkeää, että lenkkeilyssä juoksee oikeaoppisella taktiikalla, käyttäen hyviä juoksukenkiä. Oikeanlainen taktiikka auttaa lihaksia ja niveliä liikkumaan sulavammin, joka taas ehkäisee vammoilta. Oikeanlaiset kengät taas pehmentävät iskuja maahan, joka vähentää nivelten rasitusta. Oikeanlaiset kengät myöskin estävät nilkan yliliikkumisen, joka ehkäisee nilkan nyrjähdyksiltä.Toinen terveysriski taas vaikuttaa juoksun kovuuteen. Useimmat aiheuttavat juoksun aivan liian raskaasti, mikä taas johtaa nopeasti motivaation puutteeseen ja muihin terveysriskeihin. Tämä myös aiheuttaa sen, että kunnon kehittäminen ei edisty, vaan keho laittaa itselleen automaattisen stopin. Tämä myös johtaa helposti yliharjoitteluun, joka aiheuttaa vakavia terveysriskejä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Juoksun yhteydessä on myös erityisen tärkeää muistaa venytellä. Juoksussa jalat pääsevät todella kovalle rasitukselle, joten verenkierron takia on erittäin tärkeää muistaa venytellä jokaisen juoksusuorituksen jälkeen.

lenkkeily talvella

Toinen juoksuun tuleva terveysriski on sääolot, jotka vaihtelevat paikasta toiseen. Meillä pohjoismaissa usein suurimpana riskinä on kylmä sää ja pakkanen. On erittäin tärkeää muistaa juosta pakkasella hieman rauhallisemmin tai ainakin käyttää tarvittavaa suojaa. Liian kova tahti rasittaa kylmää ilmaa saavia keuhkoja liikaa.