Miten pukeutua juoksulenkille kylmässä säässä?

Miten pukeutua juoksulenkille kylmässä säässä?

Juokseminen vaikuttaa terveyteen lukuisilla eri tavoilla eli niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jopa 30 minuutin lenkki parantaa tutkitusti mielialaa. Juokseminen voi myös auttaa masennuksen hoitamisessa, kehittää oppimiskykyä ja muistia, pitää hermoston niin sanotusti ”nuorena,” sekä se on hyväksi sydämelle ja verenpaineelle. Juokseminen voi myös pienentää riskiä sairastua syöpään, ja näiden terveysvaikutusten takia juoksemisen sanotaankin olevan niin sanotusti ”avain pidempään elämään.”

Talvisin juoksijat voivat pitää haastavana oikeanlaisen pukeutumisen juoksulenkeille, ja moni saattaakin tämän takia turvautua juoksemaan juoksumatolla sisätiloissa. Ulkona juoksemista ei kuitenkaan kannata pistää niin sanotusti ”jäihin” talven ajaksi, sillä talvi voi antaa jopa enemmän mahdollisuuksia juoksuharrastukselle. Hyvää haastetta perinteisiin lenkkeihin voi hakea esimerkiksi hankitreenistä, missä upottava lumi pakottaa lihakset töihin. Jäällä juostessa taas on mahdollisuuksia löytää aivan uusia reittejä ja maisemia ihasteltavaksi – kunhan varmistaa ensin, että jää varmasti kantaa.

Kengät ja sukat

Yksi tärkeimmistä tekijöistä kylmässä juoksemiseen valmistautuessa ovat kengät. Oikeanlaiset kengät takaavat niin pystyssä pysyminen liukkaalla säällä juostessa, kuin jalkojen lämpimänä pysymisen. Märillä kengillä ja sukilla urheileminen voi helposti palelluttaa varpaat. Gore-Tex -kalvolliset juoksukengät eivät päästä vettä läpi, ja kestävät kuivana matalien lätäköidenkin läpi. Talvella näiden kenkien lisäksi kannattaa käyttää talvivaellukseen tarkoitettuja, lämpimiä sukkia, jotka on suunniteltu pysymään juostessakin hyvin paikoillaan. Gore Tex -kengissä taas huonona puolena on se, että jos vettä pääsee sisään, se myös pysyy sisällä. Vesihöyry haihtuu kyllä kalvon läpi, mutta kiinteä vesi jää kalvon sisäpuolelle. Jos tiet ovat täynnä syviä lätäköitä tai loskaa, on suositeltavaa käyttää vedenpitäviä sukkia, jotka pitävät jalat kuivina ja lämmön sisällä lätäkköön upotessaankin. Gore Tex -kengät taas kannattaa vaihtaa vettä kumpaankin suuntaan läpäiseviin kenkiin, sillä kastuessaan ruumiinlämpö pääsee haihduttamaan kosteuden, toisin kuin Gore Tex -kalvon kohdalla.

Kengät ja sukat

Nastakengät tai lenkkarin päälle vedettävät irtonastat antavat pitoa liukkaille teille. Nastakengistä on hyötyä myös märällä kelillä lenkkipoluilla. Nastat on mahdollista myös lisätä haluamiensa kenkien pohjiin suutariliikkeissä. Tämä tosin onnistuu vain, jos kengän pohja on soveltuva nastojen asennukselle. Kylmässä juostessa jalkojen ystävinä toimivat myös nilkkaimet, tai toiselta nimeltään säärystimet. Osa säärystimistä pitää myös vettä, jos ne saadaan napakasti kiinni säären ja kengän väliin.

Vaatteet

Paras tapa pukeutua talviselle juoksulenkille on kerrospukeutuminen. Tulee kuitenkin huomioida, että vaatteiden pitäisi olla hengittäviä, jotta hikoillessa kosteus pääsee haihtumaan iholta ja vaatteista. Jos vaatteet pysyvät kosteina pitkään, paleltumat ja flunssan oireet ovat pian ongelmana. Gore-Tex -takkeja tai muita vedenpitäviä kuoritakkeja ei kannata käyttää talvijuoksussa, paitsi jos sataa vettä tai räntää. Pakkassäille parhaita takkeja ovat softshell-takit ja tuulitakit, jotka hylkivät vettä kevyesti, mutta hengittävät hyvin. Hupullinen takki tai kauluri ja päähine pitävät lumen pois niskasta, jos juoksee metsäpoluilla.

Housujen valinnassa on tärkeää, että ne lämmittävät varsinkin reisiä ja pakaroita, sillä reisi- ja pakaralihakset paiskivat eniten töitä juostessa. Esimerkiksi tuulenpitävät shortsit tai vanutoppahame talvijuoksutrikoiden päällä auttavat pitämään lihakset lämpiminä. Paras mahdollinen materiaali välikerrastoon ja alusvaatteisiin on merinovilla, joka antaa lämpöä myös kosteana. Kovilla pakkasilla kerrastoja kannattaa olla enemmän, ja pitää huoli koko kehon lämpimänä pysymisestä. Ei tule unohtaa pään ja käsien suojaamista eli kypärämyssy ja pipo päähän, ja alushanskat ja villalapaset käteen pakkasten paukkuessa – lauhkeammilla säillä tuubihuivi ja pelkät alushanskatkin riittävät. Pimeässä juoksijoiden tulee aina muistaa myös oma näkyvyytensä, ja hankkia kunnon heijastimet ja otsalamppu. Turvallisuus ennen kaikkea!